.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تردید و بی‌اعتمادی، نتیجه فعالیت موسسات مالی غیرمجاز
وقتی سرمایه مردم به یغما می‌رود
ضعف نظارت و طمع مردم برای دریافت سودهای آنچنانی سبب بروز و ظهور موسسات مالی می‌شود که بی اعتمادی سپرده‌گذاران پس از ورشکستگی موسسات را در پی دارد.

به گزارش شمال نیوز، داستان موسسات غیر مجاز این روزها به یکی از معضلات سیستم اقتصادی کشور تبدیل شده که بی‌اعتمادی به نظام بانکی را در پی داشته است.


ناتوانی و ورشکستگی موسسات و بانک‌ها به دنبال پرداخت سودهای کلان برای جذب سپرده‌های مردم، سبب شده تا امروز مردم اعتماد به سیستم بانکی را از دست بدهند.


این روزها شاهد هستیم روز به روز به جمعیت معترضان موسسات مجاز و غیرمجاز در سطح کشور اضافه شد تا حدی که مقامات ارشد دولت نسبت به ضعف نظارت بر عملکرد موسسات غیرمجاز واکنش نشان دهند.


ضعف نظارت از سوی نهادهای متولی همچون بانک مرکزی یکی از دلایل بروز و ظهور موسسات مالی غیرمجاز در سطح کشور شده است؛ داستان از این قرار است؛ مردمی که سال‌ها سرمایه خود را اندوخته بودند به سبب اعتماد به این موسسات غیرمجاز، پرَپَر شدن سرمایه‌ چندین ساله را در برابر چشمان خود دیدند.


از سوی دیگر ذوق سودهای نجومی و بالا، نگاه سپرده‌گذاران به وضعیت نامشخص مجوز اینگونه موسسات را کور کرد و امروز نیز سپرده‌گذاران در حالی به وضعیت موسسات مالی غیرمجاز اعتراض دارند که خود نیز در بروز چنین وضعیتی مقصر هستند.


البته مردمی که در برابر سودهای آنچنانی و غیرمنطقی واکنشی نشان نداده و تنها به دنبال کسب سود بودند امروز در بروز معضلات سیستم بانکی مقصر هستند و نباید تمام قصور را بر دوش دولت بیاندازند.


در حال حاضر براساس لیست منتشر شده بر روی سایت بانک مرکزی، بانک‌های آینده، اقتصاد نوین، انصار، ایران زمین، پارسیان، پاسارگاد، تجارت، حکمت ایرانیان، خاورمیانه، دی، رفاه کارگران، سامان، سپه، سرمایه، سینا، شهر، صادرات، قوامین، گردشگری، ملت و کارآفرین به عنوان بانک غیردولتی تجاری دارای مجوز از بانک مرکزی هستند.


بانک‌های توسعه تعاون، توسعه صادرات ایران، صنعت و معدن، مسکن و کشاوزی به عنوان بانک‌های دولتی تخصصی و توسعه‌ای، بانک‌های قرض الحسنه رسالت و مهرایران به عنوان بانک‌های غیردولتی قرض‌الحسنه و بانک‌های ملی، پست بانک و سپه به عنوان بانک‌های دولتی تجاری دارای مجوز هستند.


موسسات اعتباری غیربانکی کاسپین، کوثر مرکزی، ملل، توسعه و نور از جمله موسسات اعتباری ایرانی غیربانکی، استاندارد چارترد، تعاون اسلامی برای سرمایه‌گذاری، فیوچربانک و بانک تجارتی ایران و اروپا به عنوان بانک خارجی و بانک مشترک ایران و ونزوئلا به عنوان بانک مشترک ایرانی و خارجی دارای مجوز از بانک مرکزی هستند.


بانک مهر اقتصاد و موسسه اعتباری غیربانکی ثامن متقاضی مجوز از بانک مرکزی هستند.


براساس اعلام بانک مرکزی، توجه به این مهم ضروری است که بانک‌ها و موسسات اعتباری یا سایر نهادهایی که نام آنها در فهرست قرار ندارد، دارای مجوز از این بانک نبوده و مسئولیت ناشی از عملکرد ناصحیح آنها مستقیماً متوجه کسانی می‌شود که به این موسسات مراجعه داشته‌اند.


فعالیت برخی موسسات فاقد مجوز سبب بروز مشکلات مالی، اقتصادی و حتی امنیتی شد که این امر سبب شده مردم اعتماد خود به سیستم بانکی را از دست بدهند و سرمایه‌های خود را در عرصه‌های دیگر به کار گیرند. البته این سرمایه‌ها در بخش‌های مولد کمتر استفاده شد و بیشتر صرف امور دلالی و واسطه‌ای شد.


به گزارش فارس، سال گذشته با کاهش تعداد شعبات بانک‌ها در استان ها مواجه بودیم که می‌توان یکی از دلایل این امر را به بی اعتمادی مردم به سیستم بانکی نسبت داد. براساس آمارهای منتشر شده توسط مدیریت امور شعب بانک‌های دولتی تعداد پرسنل بانک‌ها نیز کاهش داشته است.


تقویت نظارت و افزایش دقت مردم در انتخاب موسسات و بانک‌های مالی برای سپرده‌گذاری سبب جلوگیری از بروز بحران در نظام اقتصادی کشور می‌شود گرچه ورشکستگی برخی موسسات مالی برای آخرین بار نبوده و ادامه خواهد داشت چراکه طمع مردم برای دریافت سود بیشتر و سودجویی افراد فرصت‌طلب نیز تمام ندارد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.115 seconds.